Viața are prioritate. În funcție de specie.

În anii de facultate eram mai degrabă un angajat dedicat decât un student silitor. Treceam rar la cursuri, doar la cele care îmi plăcea fie materia, fie profesorul, fie eram nevoită să am prezențe ca să pot intra în examen. În ultimul an, am avut șansa să am un seminar care întrunea toate bifele: conținutul materiei atractiv, super prof și super obligatorie prezența. De la acest seminar, de Economie Instituțională mai exact, am rămas în cap cu cateva principii sănătoase: ( ex: Libertatea ta se termină în punctul în care îngrădești libertatea altuia, libertatea este definită prin proprietate, independența înseamnă să nu te tragă nimic înapoi dar nici să te împingă înainte etc), dar și cu câteva lecții de viață.

Înainte să ajung la povestea care are legătură cu titlul articolului, vreau să detaliez puțin modul de notare la acest seminar (sper ca memoria mea din ce în ce mai scurtă să nu-mi joace feste) : la fiecare întrunire făceam câteva aplicații referitoare la tema cursului studiat, dezbăteam diverse situații, dacă argumentai corect primeai punctaj pozitiv, dacă argumentul tău era considerat neinspirat, ca să nu spun prost gândit, primeai punctaj negativ.

Într-o frumoasă zi am luat un super -2 ( da, minus 2, ați citit bine), din cauza următoarei istorioare:

Într-un ținut din Africa, dacă îmi amintesc bine, era o rezervație de tigri mai speciali. Ultimele exemplare rămase pe Pământ, conviețuiau pe un petec de savană, rezervație naturală, împreună cu niște oameni, pe care îi ucideau când erau la vânătoare sau căutau miere. Ideea e că oamenii nu aveau voie să rănească animalele, fiindcă erau protejate de lege și pedepsele erau foarte aspre dacă tigrii erau răniți. Și dezbaterea: om sau tigru, a cărui viață era prioritară.

Și m-am ridicat eu, care vorbesc mult, uneori bine, de foarte multe ori prost, să îmi susțin părerea: Oamenii au distrus o mulțime de specii de-a lungul existenței lor pe Pământ. Oamenii se pot adapta oriunde. Tigrii aceia s-au născut, dezvoltat, împuținat pe petecul ăla de savană. Oamenii ar trebui să le ofere șansa de a supraviețui și să găsească locuri alternative să-și procure hrana, astfel încât să nu mai intervină în mediul populat de tigri și să salveze astfel ambele specii.

Opinia mea a fost catalogată extrem de greșit. Omul este stăpânul Pământului, inclusiv Dumnezeu când a făcut Lumea, l-a numit stăpân peste animale ( m-a șocat argumentul ăsta atunci, de asta l-am și reținut). Dacă e necesar să piară o specie de tigri pentru supraviețuirea umană, asta e, mai sunt alte mii și mii de specii. Așa că, Doricelule, stai jos, -2.

Degeaba am tot încercat eu să mai aduc argumente, că omul se adaptează mai ușor unui alt mediu, că vorba aia, are minte, nu ca animalele ( încep să cred că asta e discutabil tare) și ar trebui să o folosească să se protejeze și pe el și pe tigrul ăla care iși apara teritoriul, ultima lui șansă la supraviețuire, punctajul a rămas același iar amintirea mea extrem de amară, pentru că am simțit că eram notată astfel doar fiindcă nu împărtășeam același punct de vedere cu profesorul. Asta e capcana materiilor umaniste, dacă lipsește un algoritm de a dovedi un rezultat, toată lumea poate avea dreptate. Avantaj profesor.

Mi-am amintit de această poveste când am revăzut prin online fotografii de la macabrul ritual din Insulele Faroe, unde există o tradiție de secole, bărbații de pe insulă ( mai nou și turiști) se strâng și se apucă să ucidă balene, multe balene, cât să înroșească un sfert de ocean cu sângele lor, cu cât mai mare numărul de victime, cu atât mai aprigă bucuria ucigașilor. Nu știu ce vedeți voi, dar eu văd dovada clară a barbarismului uman nejustificat de egoist.

Lasă un răspuns

