Povestile copilariei

A fost odată ca niciodată; că de n-ar fi, nu s-ar mai povesti; de când făcea plopşorul pere şi răchita micşunele; de când se băteau urşii în coade; de când se luau de gât lupii cu mieii de se sărutau, înfrăţindu-se; de când se potcovea puricele la un picior cu nouăzeci şi nouă de oca de fier şi s-arunca în slava cerului de ne aducea poveşti;
De când se scria musca pe părete,
Mai mincinos cine nu crede.”
Zana Zorilor- Petre Ispirescu

Azi mi-am amintit cu cata placere citeam cand eram mica. La 5 ani, am avut primul abecedar, la 8 ani am primit de la “Mos Craciun” un volum cu toata opera Fratilor Grimm. Nu l-am lasat din mana pana nu l-am terminat. Fiecare poveste mi se parea de-a dreptul fascinanta.

Azi, citind, totul mi s-a parut atat de…sec. In loc sa ma bucur de lectura, am inceput sa identific elementele specifice fabulosului, motivul cifrei 7, formulele de incheiere….pana mi-am zis: stop! Aici nu suntem la ora de Romana!

Si atunci am avut revelatia momentului in care am inceput sa nu mai cred in basme. In calsa a VI-a studiam la Limba Romana basmul “ Praslea cel voinic si merele de aur”. Povestile care imi bucurasera copilaria erau dezmembrate si discutate, transformate in notiuni de teorie literara si definitii, pe care trebuia sa le invatam pentru teza.

Magia basmului palea in fata teoriei, a analizei si a argumentelor.

Oare chiar avem nevoie de asta? Majoritatea colegilor mei n-au citit un roman de la cap la coada, insa aveau numai peste 8 la Romana. Noroc cu rezumatele gasite pe net si notiunile de teorie literara predate de profa de meditatii. In loc sa se bucure de placerea lecturarii unei opere ii invatau comentariul si gata!

Oare profesorii chiar nu realizeaza ca in loc sa incurajeze cititul sustin tocitul comentariilor si recenziilor luate din carti sau, si mai trist, de pe net?

Mi-as fi dorit ca macar pentru 10 minute sa uit notiuni gen specie literara, mod de expunere sau figura de stil si sa citesc “ Ileana Sinziana” cu aceeasi naivitate ca in scoala primara.

Unde esti, copilarie?

Un gând despre “Povestile copilariei

Lasă un răspuns

